1115 "På tur med foto (med/uten innleid instruktør)"

På tur med foto (med/uten innleid instruktør)

1. Navn

"På tur med foto (med/uten innleid instruktør)"

2. Kort beskrivelse

I denne modulen får deltakerne lage sitt eget kamera av en malingsboks. De får ta bilder, jobbe i mørkerom og undre seg...:

Hvordan oppfatter øyet vårt ting vi ser?
Hvordan fungerer et fotoapparat?
Hvordan blir et bilde til?
Hva er lyseksponering?
Kan man ta bilder med en malingsboks?
Kan man lage stilige spøkelsesbilder?

Denne modulen gir deltakerne en bedre forståelse av hvordan øyet og hjernen vår samarbeider. Her får man kose seg med mørkeromsarbeid og sitte spent og vente på hva som dukker opp på fotopapiret når det legges i fremkallervæske.

3. Dagsplan

Dagsplan for modulen "På tur med foto":

Denne dagsplanen forutsetter at instruktør/ fagperson er innleid og har gjort et forarbeid med hullkameraet.

Dag 2 På tur med foto.docx



Slik går man frem for å lage hullkamera av en malingsboks.
(Man kan bruke esker og andre bokser. Vi valgte malingsbokser for å ha likt til alle deltakerne, slik at de fikk akkurat samme størrelse på linsehullet.)

- Lag et hull i malingsboksen (hvor høyt/ lavt hullet plasseres avhenger av hvor stor boksen er og hvor stort fotopapiret er.)

- Hullet må pusses godt for å få en ren kant og tynnest mulig i forhold til lysbrytingen.

- Mal boksen svart inni.

- Klilpp ut en bit fra brusboks (ca. 5 * 5 cm) som skal bli linseåpningen.

- Lag "linsehullet" (størrelse avhenger av størrelse på boks - brennvidden)

- Puss hullet slik at kanten blir ren og tynnest mulig rundt hullet (for best mulig skarphet)

- Fest metallet fast over hullet inni boksen (se vedlagt bildeoversikt).

- Lim på lukkemekanismen, svarte pappbiter (se vedlagt bildeoversikt).

Hullkameramekanismer.pdf


FORARBEID/ FORBEREDELSER:

- Lysbrytning, hvordan oppfatter øyet det vi ser og hvorfor ser vi ikke ting opp-ned?
- Animasjoner, bilder, konkretiseringsmateriale
- Lys, glass, ulike linser og prismer (la deltakerne få eksperimentere og se hvordan lys brytes)
Eventuelt la de få eksperimentere med en enkel modell slik bildet under viser:

- Gjennomgang av mørkeromsarbeid. Vise viktigheten av rekkefølgen i mørkerommet.

4. Faglige innholdsmomenter

4.1 Faglig tema
Newton Camp Harstad har et samarbeid med Festspillene i Nord Norge, og vi har derfor med en kunstnerisk del. For vår del er det viktig å vise at kunst, realfag og teknologi er områder som står ganske tett.

De fleste er vant til å knipse bilder med digitalkamera og i neste øyeblikk kunne vise bildene på pc og printe ut.

Denne modulen tar oss litt tilbake til undringens tid, hvor man jobbet i mørkerom og fikk testet tålmodigheten. Her får deltakerne lage sitt eget kamera av en malingsboks.

Dette er et krevende arbeid og vi leide derfor inn en kunstner. 

Kunstneren heter Gunnar Grinaker. Jobber til daglig på Papirbredden Innovasjon i Drammen, men har hullkamera/ pinholecamera som hobby. Sjekk websiden: www.pinholeproject.com

Han er et unikum! Har lang erfaring innen pinholekurs og tar selv en del bilder med pinholecamera. Anbefales asolutt! Han er flink med barn og forklarer godt hvordan øyet og digitalkamera virker. Deltakerne får lære å behandle bildene i mørkerom, tenke eksponeringstid og eksperimentere med motiver.
4.2 Faglig bakgrunnsinformasjon -for aktiviteten(e) og åpne spørsmål
Spørsmål som deltakerne fikk besvart var:

- Hvordan oppfatter øyet det vi ser?
- Hvorfor blir bildet opp-ned inni øyet?
- Lysbrytning og vinkler


Tips for å videreutvikle modulen:
- Ha modeller/ illustrasjoner av øyet tilgjengelig på campen.
- Gjøre enkle forsøk med lysbrytning, ller demonstrere.
- Lag en enkel modell med en boks som har papir som lokk og et hull i bunnen. Sett et stearinlys foran hullet slik at deltakerne ser at stearinlyset vises opp ned på papiret.

Se bildet under:

En modell for å se hvordan bildet blir opp.pdf

Bilder tatt med pinholecamera.pdf

5. Egnet sted for gjennomføring

Tilgang til mørkerom eller muligheten til å lage et mørkerom. Det må være tilgang til vask og vann.

6. Anbefalt aldersgruppe

12 - 13 år

7. Anbefalt antall deltakere pr leder

Totalt maks 20 deltakere, 4 veiledere i tillegg til kunstner.

8. Utstyr og materiell

8.1 Utstyr
Malingsbokser (lakket svart inni)
Pussepapir (600)
1 brusboks pr. deltaker
Svart gaffateip
Scanner (IKKE LED- basert!)
Fotopapir
PC
Klessnor
Klesklyper
Hvite merkelapper
Tynne sprittusjer i flere farger
Sakser
Tapetkniv
Kjemikalier (fremkaller og fikser, se fotoimport.no for mørekromsutstyr)
3 vannkar
Klyper til hvert kar
8.2 Materiell
Mørkeromsutstyr:

Mørkeromsutsyr.pdf

9. Praktisk informasjon

9.1 Oppmøtetid og -sted
Newtonrommet i Harstad kl.09.00.
9.2 Hentetid og -sted
Newtonrommet i Harstad kl. 17.00.
9.3 Utstyr for deltakere
9.3.1 Fast utstyr som må være med deltagerne hver dag:
Spesifisert utstyrliste:

• Sekk
• Klær og sko etter vær
• Termos med kokt vann
• Vannflaske
• Sitteunderlag
• Tallerken og bestikk (Kniv, gaffel, teskje)
9.3.2 Utstyr for denne modulen:

10. Sikkerhet

10.1 Krav til veiledere
10.2 Krav til aktiviteten
Det er en fordel at en (eller gjerne flere) av deltakerne har jobbet i mørkerom før.
(Hvis ikke tar kunstneren en kjapp opplæring.)
10.3 Ansvar og forsikring

11. Utviklet av

Anne- Berit Dybvik Hansen ved Kunnskapsparken Nord i Harstad, i samarbeid med kunstner Gunnar Grinaker.