1. Navn
"GPS og Djeeokonkurranse"
2. Kort beskrivelse
Dagen deles i to.
Deltakerne får opplæring i å legge inn koordinater og bruke GPS til å finne poster. De får trening i å ta ut kurs, lese kartet og beregne avstand og retning til posten. Denne læringen brukes til stjerneorientering ute.
På slutten av dagen spiller de DJEEO Education. Flott spill hvor deltakerne blir testet i tallkunnskap og kommunikasjon via mobil.
3. Dagsplan
Kl. 09.00: Oppmøte Newtonrommet i Harstad (se
Newton.no for kart).
Kl. 09.15: Velkommen til Camp med introduksjon til dagens tema
Kl. 10.00:
Stjerneorientering med GPS
Kl. 11.30: LUNSJ
Kl. 12.30: Forts. stjerneorientering
Kl. 14.00:
GPS-konkurranse
Kl. 15.00: Frukt og yoghurt
Kl. 16.40: Opprydding
Kl. 17.00: Hentes ved Newtonrommet i Harstad
4. Faglige innholdsmomenter
4.1 Faglig tema
Første halvdel av dagen; Stjerneorientering med GPS.
Starter inne med en introduksjon om kart, satellitter og bruk av GPS. Deltakerne får opplæring i å legge
inn koordinater og bruke GPS til å finne posten. De får trening i å ta ut kurs, lese kartet og beregne
avstand og retning til posten.
Denne læringen brukes til stjerneorientering ute. Basen er leirplassen hvor veilederne er for å se at
deltakerne tar ut kursen rett. Det er 3 poster de skal innom, og hver post har en talloppgave. De må
tilbake til basen og ta ut kurs før de får fortsette til neste post.
* Introduksjon til dagens tema. Gjennomgang av presentasjoner.
PPP 1.pptx
PPP 2.pptx
PPP 3.pptx
PPP 4.pptx
Siste del av dagen; DJEEO Education
På slutten av dagen spiller de DJEEO Education. Et GPS- spill hvor lag konkurrerer mot hverandre. Halvparten av laget, agentene, er ute med GPS- sender, ipad/oppgavehefte og mobiltelefon. Andre del av laget sitter ved kontrollsenter, altså inne med en ipad/pc. De får agentene opp i kartet og skal veilede dem til posten. Når agentene kommer innenfor en radius til posten får laget anledning til svare på et spørsmål. Kontrollsenter har første halvdel av spørsmålet og agentene har andre halvdel av spørsmålet. De skal sammen bli enige om svaret. Flott spill hvor deltakerne blir testet i tallkunnskap og kommunikasjon via mobil.
* Introduksjon til DJEEO før spillet starter.
Veiledning oppsett DJEEO spill
Intro Djeeo
Her er en link til infosiden om Djeeo- spillet:
Djeeo
4.2 Faglig bakgrunnsinformasjon -for aktiviteten(e) og åpne spørsmål
Denne dagen er det fokus på det tekniske ifht å lære seg å bruke en GPS.
Temaer som deltakerne møter i løpet av dagen:
- himmelretninger
- bredde- og lengdegrader
- inndeleingen av jorda
- UTM sonebelter
- ulike kart
- målestokk
- feilkilder i bruk av GPS
På GPS-konkurransen er det spørsmål knyttet til tall, tallforståelse og noe naturfagstoff relatert til mellomtrinnet.
Poster til oppheng.
Poster til oppheng.pdf
Svarark til deltakerne.
Svarark til deltakerne.pdf
5. Egnet sted for gjennomføring
Datarom med mulighet for 8 pc'er i drift, nett- tilgang, projektor og mobildekning, eventuelt opptil 8 ipad'er med nettilgang.
I tillegg må det være et område som Google maps har gode kart og satelittbilder fra.
6. Anbefalt aldersgruppe
12 - 13 år
7. Anbefalt antall deltakere pr leder
5 - 7
8. Utstyr og materiell
8.1 Utstyr
Poster
GPS'er etter antall par/grupper
Djeeo- kofferten med Gps'er, holder og refleksvester
mobiltelefoner
Ipad/ pc
16 oppgaver til Djeeo
8.2 Materiell
Poster til å henge opp kommer snart.
9. Praktisk informasjon
9.1 Oppmøtetid og -sted
Newtonrommet (vegg-i-vegg med Stangens 8-13) kl.09.00.
Adr.: Gunnarn 21
9.2 Hentetid og -sted
Newtonrommet kl. 17.00.
9.3 Utstyr for deltakere
9.3.1 Fast utstyr som må være med deltagerne hver dag:
Spesifisert utstyrliste:
- Sekk
- Klær og sko etter vær
* ullundertøy ved behov
* joggesko/tursko
- Termos med kokt vann
- Vannflaske
- Sitteunderlag
- Tallerken og bestikk (Kniv, gaffel, teskje)
- Fullt klesskift i plastpose
9.3.2 Utstyr for denne modulen:
10. Sikkerhet
10.1 Krav til veiledere
10.2 Krav til aktiviteten
10.3 Ansvar og forsikring
11. Utviklet av
Anne- Berit Dybvik Hansen og Annette Ekman, prosjektledere ved Kunnskapsparken Nord.