1173 "Brussprut og potetkanon"

Brussprut og potetkanon

1. Navn

"Brussprut og potetkanon"

2. Kort beskrivelse

Brussprut og potetkanon er en dag med forskjellige småaktiviteter, hvor undring og utprøving står i fokus. Deltakerne får blant annet teste krefter i en bekk, lage kjemiske reaksjoner med ingredienser fra kjøkkenskap og utforske trykkforskjeller.

3. Dagsplan

Kl. 09.00: Oppmøte parkeringsplass ved Kilkam stadion

Kl. 09.45: Aktiviteter

Kl. 11.30: LUNSJ

Kl. 12.30: Aktiviteter

Kl. 14.30: Frukt og yoghurt

Kl. 16.00: Opprydding

Kl. 17.00: Hentes på parkeringsplassen ved Kilkam stadion.


Detaljert tidsplan.

4. Faglige innholdsmomenter

4.2 Faglig bakgrunnsinformasjon -for aktiviteten(e) og åpne spørsmål
Oppdrag 1: "Eksplosjoner"
I dette forsøket skal vi lage noen kjemiske reaksjoner som får øynene opp på de fleste. I det første forsøket skal vi få en filmboks til å eksplodere ved hjelp av bakepulver og vann. Når bakepulver løses i vann reagerer syren og alkaliet og danner karbondioksid. Når det er blitt dannet mer gass enn det er plass til inne i boksen, vil lokket sprette av med et lite pang. 

I andre del av forsøket skal vi se hvordan mentos reagerer med lettbrus. Vi har kjøpt mentosfontener fra vitenwahl.no. Vi skrur fontenen på en flaske med lettbrus og har mentos i fontenen. Når vi trekker i snoren vil mentosen falle ned i flasken å skape en stor fontene. Mentosen får brusen til å danne boblen mye raskere en vanlig.

Her skal deltakerne lage kjemiske reaksjoner med hjelp av varer man kan finne i skapet hjemme. De skal få grunnleggende kunnskap om hvordan partene reagerer på hverandre og hva som gjør at vi kan lage en fontene med brus og godteri. 

Oppdrag 2: Vannhjul
Vi bygger vannhjul av LEGO for å finne ut hvor det er mest lønnsomt å plassere et vannhjul. Først prøver vi å plassere vannhjulet en plass i elva hvor det er svak strøm, og teller antall omdreininger pr minutt. Deretter plasserer vi det en plass hvor vi ser det er høyere strøm i elva, og teller antall omdreininger per minutt. Vi prøver oss litt fram og finner den beste plassen for et vannhjul. Vi bygger også en båt av never og kvister for å finne ut hvor båten får mest fart. Vil båten gå fortest der vannhjulet står, eller vil den gå fortere en annen plass i elva? 

Her skal eleven lære om kreftene i elva og hvordan vi kan utnytte dem. De skal selv finne ut hvor det er mest kraft ved finne antall omdreininger på vannhjulet på forskjellige plasser. De skal også finne ut hvor det egner seg best å kjøre båt i elva. Hvor båten får størst fart og hvor den kommer seg lengst. 

Oppdrag 3: Brusboks og lufttrykk
I første del av forsøket skal vi prøve å få et mellomleggspapir til å holde seg i luften bare med å blåse på det. Vi holder den ene enden av papiret i hånden og lar den andre henge fritt. Hvis vi holder papiret opp til munnen og blåser på oversiden av papiret vil den andre enden reise seg. Dette skjer fordi trykket på undersiden er så mye mindre en det på oversiden at det ikke klarer å holde igjen.

I andre del skal vi få en brusboks til å klappe sammen ved hjelp av kaldt og varmt vann. Vi heller litt vann i boksen og koker det opp med en gassbrenner. Når det har kokt en liten stund snur vi boksen og putter den med åpningen ned i en bøtte med kalt vann. Når vi har kokt vannet inne i boksen en stund vil damp erstatte all luften inne i boksen. Når vi da snur den fort i det kalde vannet vil dampen bli til vann igjen. Vannet tar opp mye mindre plass enn dampen, noe som gjør at det blir så lavt trykk at boksen klapper sammen.

Her skal deltakerne utforske under-trykk. De skal få erfare hva som skjer når det blir mye lavere trykk inne i noe, eller under noe. De skal også lære hva dette kan brukes til i dagliglivet. 

Oppdrag 4: Potetkanon
Vi har kjøpt potetkanoner fra vitenwahl.no. Vi deler potetene i to og stikker begge endene av røret ned i poteten slik at vi får en passelig stor bit i hver ende av røret. Deretter bruker vi en stang til å presse den ene biten gjennom røret mot den andre. Når trykket inne i røret blir stort nok, vil potetbiten i enden av røret bli skutt ut med høy hastighet. Vi skal sette opp en blink som deltakerne skal prøve å treffe. 

Her skal vi lære om trykkforskjeller. Vi skal lære hvor mye kraft det kan bli - bare av høyt trykk i et så lite rør.

5. Egnet sted for gjennomføring

Åpent område for potetkanon. Tilgang til en bekk/elv.

6. Anbefalt aldersgruppe

10 - 13 år

7. Anbefalt antall deltakere pr leder

5 - 7

8. Utstyr og materiell

8.1 Utstyr
8.2 Materiell
20 filmbokser
5 bokser bakepulver 
5 teskjeer
30 vernebriller
Planke
Vann
15 Mentosfontener
15 Mentospakker
15 Lettbrus
5 legovannhjul
5 byggeanvisninger til legovannhjul
30 remser med matpapir/ mellomleggs papir 
30 tomme brusbokser
5 bøtter
5 gassbrennere
5 klyper
10 potetkanoner
1 stor blink
30 store poteter
Lighter/ fyrstikk

Håndsprit

9. Praktisk informasjon

9.1 Oppmøtetid og -sted
Parkeringsplass ved Kilkam stadion kl. 09.00 tirsdag 24.juni.
9.2 Hentetid og -sted
Parkeringsplass ved Kilkam stadion kl. 17.00 tirsdag 24.juni.
9.3 Utstyr for deltakere
9.3.1 Fast utstyr som må være med deltagerne hver dag:
Spesifisert utstyrliste:

- Sekk
- Klær og sko etter vær
* ullundertøy ved behov
* joggesko/tursko
- Termos med kokt vann
- Vannflaske
- Sitteunderlag
- Tallerken og bestikk (Kniv, gaffel, teskje)
- Fullt klesskift i plastpose
9.3.2 Utstyr for denne modulen:

10. Sikkerhet

10.1 Krav til veiledere
10.2 Krav til aktiviteten
10.3 Ansvar og forsikring

11. Utviklet av

Anne-Berit Dybvik Hansen, Kunnskapsparken Nord.