1. Navn
"Kommunikasjon gjennom tidene, Newton-camp Vest-Agder"
2. Kort beskrivelse
Vi går bakover i historien ved å bygge og bruke morseapparat, kompass, flagg og tenning av bål/varde. Vi kommuniserer med hverandre gjennom disse metodene og tolker/oversetter beskjeder på flere måter. Vi ser også på hvordan det kommuniseres/sendes signaler i naturen i forhold til dyr og planter. Oppgavene er delt opp i fem ulike poster, og elevene skal innom alle fem. Hver post tar rundt 45 minutter å gjennomføre.
3. Dagsplan
10:00 Introduksjon/samling
10:10 Presentasjon om dagens tema, presentasjon av hver post
10:30 Inndeling i grupper med gruppenavn og organisering av
byggested, evt. liten oppgave med morse.
10:45 Fordeling på stasjoner/poster med aktiviteter
12:15 Lunsj/pause
13:15 Fortsatt oppgaver fordelt på poster (alle til forskjellig eller
rotasjon?) med quiz, morse (lys og lyd?), kompass, signal i naturen,
flaggsignal, gjøre opp ild for å tenne signal og åpen post/ventepost
16:15 Opprydding, evt. premiering, oppsummering
17:00 Ferdig
4. Faglige innholdsmomenter
4.1 Faglig tema
Enkel forståelse av elektrisk krets.
Å lage et morse instrument og å få det til å fungere krever en viss
forståelse av hvordan strøm fungerer og hva som gjør at det blir lyd/lys.
Historisk perspektiv på kommunikasjon.
Vi tenker å trekke inn noen momenter av historie ved å se hvor, når og
hvorfor forskjellige instrumenter ble brukt.
Magnetisme og orientering
Læringsmålet med posten er at elevene skal lære om magnetisme; hva
det er, hvordan det oppstår og hvordan vi kan benytte magnetisme /
kompass til å orientere oss.
Friksjon og branntrekant:
Å forstå hvordan ild oppstår krever kunnskap om friksjon,
oksygentilførsel osv.
Poster
- Morse: Lage morseapparat ut fra gitt utstyr sende beskjeder f.eks. med lys eller lyd
- Magnetisme og orientering: Kasse med utstyr for å bygge kompass, oppgave med kart?
- Flagg: Beskjeder med flaggsignal og designe eget.
- Signaler/kommunikasjon i naturen - planter, dyr og mennesker
- Bålpost, signaler med ild og hvordan lage ild.
- Ventepost: Skyte med pil og bue, kaste ring, kommunisere på morse, lek,
kubbespill? dart?
4.2 Faglig bakgrunnsinformasjon -for aktiviteten(e) og åpne spørsmål
Post 1:
Elevene skal lære litt om morsesignaler, hvordan de fungerer og hvorfor
de brukes. I tillegg skal de bygge sitt eget morseapparat og prøve på
både å sende og motta signaler fra hverandre.
Forbehold:
For å lage et morseapparat som avgir lyd, er det nødvendig å ha noe
som kan generere en frekvens (mellom 30hz og 20khz). Dette kan bli gjort på flere måter – enten ved å lage en frekvensgenerator selv, eller
bruke et annet apparat, som for eksempel en Arduino.
- Gi en liten forelesningsøkt om morsesignaler og hva det
brukes/har blitt brukt til og sette det i et historisk perspektiv
- En liten økt om strøm
- Gi elevene oppgave i å lage et morseapparat med noe utstyr de får utdelt
- Dele gruppen i to og to hvor to skal sende et morsesignal til de to andre, hvor de må tolke det som blir sendt, før de skal bytte roller
(slik at alle får prøvd både å sende og å motta)
Ta med:
- Planker til å lage apparatene på
- Strømledende materialer
- Små høyttalere til små kretser (toleranse mellom 4-20 volt)
- Frekvensgeneratorer
- LEDs
Post 2: Magnetisme og orientering
Elevene lærer om kart og kompass og bygger sitt eget kompass, før de
prøver å navigere etter det.
Teori: Om magnetisme. Fra atomer til jordkloden. 5 min
- Generelt om magnetisme; kraft som tiltrekker og frastøter
- Om stoffenes oppbygging, med vekt på jernet egenskaper
- Hvordan gjøre en gjenstand magnetisk
- Nord- og sydpol
Teori: Hva er et kompass? 5 min
- Hva består et kompass av?
- Vi ser på et kompass og diskuterer dets enkelte bestanddeler.
Hensikten er å se hvor enkelt det er.
Praktisk: Vi bygger et kompass 20 min
- Elevene bygger et kompass. De velger høvelige komponenter.
Prøver og feiler med ulike gjenstander. Prosessen ledes med
veiledning og refleksjon om nødvendig.
Utstyrsliste
Dette avhenger av hvordan man vil bygge kompasset, men et enkelt
kompass må bestå av en magnetnål som er fri til å svinge rundt og
innrette seg etter jordens magnetfelt. Vi tenker å bygge kompasset med
en bøtte vann, en magnetisert spiker/nål og en liten matte som
spikeren/nålen kan flyte på.
Man trenger altså:
- en vannbøtte fylt med vann,
- en spiker eller en nål,
- en magnet til å magnetisere spikeren med
- en liten bit isopor eller kork som spikeren kan flyte på.
- et kart over området, så man kan sjekke kompasset, og kanskje sette
det på en praktisk navigasjonsprøve.
Isoporbiten bør være så lett som mulig for at spikeren skal klare å rotere
rundt. I tillegg må man passe på at ikke vinden påvirker rotasjonen av
isoporbiten. Spikeren eller nålen magnetiseres ved å dras i samme
retning over magneten 50 ganger eller så. Deretter legger man den
forsiktig på isoporbiten eller kork-stykkket nede i vannet. Nåla innretter
seg etter jordens magnetfelt, og man kan sjekke nøyaktigheten med et
ekte kompass ved siden av.
Praktisk: Bruk av kart og kompass. 15 min
- Kort innføring i lesing av kart. Ved hjelp av kompasset får elevene
oppgave i å finne ett eller flere punkter ved hjelp av kart og kompass.
Post 3 : Fun with flags (alt gjøres på posten)
1. Introduksjon om flagg. 5-10 min
- Spør om elevene har noen formeninger om flagg.
- Begynner med en introduksjon til hvorfor og hvordan “flag semaphore” brukes.
- Forteller litt om bruken i det maritime, og ikke-maritime.
- Sier hvordan de kanskje kan få bruk for flagg.
2. Lar elevene øve seg med flaggsignaler. 15-20 min
- Deler ut et ark med de forskjellige “bokstavene” for flaggsignaler som de kan bruke for å signalisere.
- Elevene får prøve seg fram med å signalisere.
3. Elevene får en prøve. 5 min
- To elever signaliserer til de to andre som skal motta og tolke tegnene som blir sendt i 5 min.
4. Lar hver gruppe få designe sitt eget “gruppeflagg”, hvor kun deres egen fantasi stopper dem. Resterende tid, 10-20 min
Ta med:
- 2 flagg
- Printe ut noen ark med flaggsignaler
- Penn og papir (5 stk A4, 5 stk A3)
- Fargestifter
- Linjal
- Saks
Faglig
Flagg kan brukes som en utviklet form for å kommunisere, og flag
semaphore er en måte å kommunisere på, hvor kroppen også blir brukt.
Semaphore kommer, som veldig mange andre ord, fra gresk der Sema
betyr tegn og phero betyr bærer. Så når vi signaliserer med flaggene blir vi flaggbæreren. Kommunikasjonsmetoden er delt inn i et bestemt
system, slik at det skal være lett å forstå hverandre. Dessverre er ikke
systemet likt over hele verden i dag. Kommer du i japansk farvann vil du
måtte lære deg et nytt system, som er desto mer komplisert enn det
”latinske”.
Historisk
Flag semaphore ble først designet av Robert Hooke i 1684, men ble ikke tatt i bruk før i 1792 i Frankrike da designet av Claude Chappe. En liten
”fun fact” for NewtonCamp, Hooke var Newtons største rival når det
gjaldt akselerasjon i sirkelbevegelser. Chappe plasserte 556 stasjoner
som brukte dette systemet rundt om i Frankrike, og ble deres hoved
kommunikasjonsmetode, både for militær bruk og nasjonalt. Hans
design var at hver stasjon var et stort tårn som hadde en stolpe med to
”armer” som kunne signalisere i 7 forskjellige posisjoner hver, og stolpen
kunne ha 4 forskjellige posisjoner. Noe som tilsvarer 169 forskjellige
kombinasjoner. Noen av disse kombinasjonene ble til egne flagg, og
først og fremst maritime, noen av dem er fortsatt i bruk i dag.
Napoleon brukte også flagg som kommunikasjonsmetode i hans
kriger, og var så suksessfull at Frankrike avviste Samuel Morse første
elektriske telegraf. Hans metode utviklet seg også til en form for
semaphore kommunikasjon, og først og fremst mellom båtene.
I senere tid har bruken av dem falt mer av, men blir fortsatt brukt
av noen skip og båter. Grunnen til at denne kommunikasjonsmetoden
har mistet sin popularitet er ganske enkel.
- Det blir vanskelig å signalisere med flagg når mørket legger seg, eller dårlig sikt.
- Spesielt i det militæret, men også annen bruk, kunne fiendene like lett
se og tolke tegnene som allierte.
Post 4 (Litt biologi) :
Opplegg:
- 5 min: Åpent spørsmål om hva de tenker, og hva slags signaler dyr og planter
sender ut. “Kommer dere på noen signaler som dyr og planter sender ut,
og hvordan tolker vi dem?”
- 10 min: Spørre mer ledende spørsmål om dyr og planter og hva slags signaler
de sender ut med tanke på lukt, dans, farge og lyd. Svare på spørsmål
- 5 min: Hvordan vi mennesker ser etter signaler i naturen, eksempler (brunt løv
forteller oss at det er høst! fuglekvitter, )
- 10-15 min Lek: En deltaker prøver å få de andre til å gjette et ord. En type alias
mimelek: Sint person, hund, utspekulert, trist, lykkelig, glad, forelsket,
beruset/full, baby, forvirret, mamma/pappa, oppgitt, spille fotball, klem,
fisk, løve, liten fugl, lærer, supermann
- 5 min: Spørsmål om kroppssignaler: hva slags signaler sender dere
ut her, noen kjennetegn til hva dere gjør dagligdags,? Hvor mye av det vi
sier tror dere kommuniseres verbalt?
- 5 min: Diskutere litt hva de har kommet fram til, så fortelle litt om
kroppssignaler og ulike typer (litt historie).
Ekstra: Lek - kun lov å bruke kroppsspråk!! HENT DITT OG DATT (Rull
bort og hent en gaffel)
Biologi: Signal i naturen
Dyr:
- Lukt: Veldig mange dyr utskiller ulike dufter som har ulike
funksjoner. De kan brukes til kommunikasjon, for eksempel til å
holde flokkdyr samlet. Hjort har en duftkjertel mellom klauvene
som brukes til dette. Noen dyr bruker også dufter til å markere revir. Hjort har en duftkjertel under øyet som brukes for å markere
revir. Duft kan også være forsvarsvåpen og signalisere til fiender
om å holde seg unna. Dette finner vi blant annet hos mink og
stinkdyr. Kjønnsdufter, eller feromoner , finner vi også hos mange
dyr. Dette er et luktstoff som et dyr frigjør til omgivelsene for å
påvirke et annet dyrs atferd. Utskillelse av feromoner signaliserer
ofte at hunnen er klar for parring (eks insekter, øgler og slanger).
Hos bier produserer dronningen feromoner, som hindrer resten av
biene i å produsere egg.
- Dans: Ulike former for dans finner vi hos flere dyr. Paringsdans er
vanlig hos mange insekter. Gjennom dans forteller biene
hverandre om matforekomster i området rundt kuben. Dansen
skjer inne i kuben forteller om avstand til maten, retningen dit og
hvor god kvalitet maten er av.
- Farger: Skadelige eller giftige insekter (eks veps og mange
sommerfugler som spiser giftige planter) har ofte lett synlige og
gjenkjennelige fargemønstre som signaliserer til et rovdyr at det
venter smerte dersom de angriper eller spiser dem. Blekkspruter
kommuniserer med hverandre ved å endre farge og form.
Hannfugler signaliserer sin kvalitet til hunnene ved hjelp av farger
på fjærdrakten
- Landlevende snegler kommuniserer til hverandre at de vil parre
seg med hverandre ved å stikke en kalkpil inn i kroppen til den
andre.
- Lyd: Mange dyr kommuniserer eller sender hverandre signaler ved
hjelp av lyd. Beinfisk kommuniserer ved hjelp av lyder som er
spesifikke for hver art. Hannlige amfibier lokker hunnene til seg for
paring ved hjelp av artsspesifikke kvekkelyder. Fugler
kommuniserer ved hjelp av lyd. Ved hjelp av lyd markerer de
territorium, varsler og tiltrekker seg hunner for parring. Gode
fuglesangere blir sett på som mer attraktive partnere av hunnene.
Ender kvekker for å holde ungene samlet og måker forteller
hverandre om tilgjengelig mat.
Planter:
- (Det er en form for “kommunikasjon” mellom pollenkorn (den
hannlige generative delen av en blomst) og den hunnlige delen av
blomsten. Dette ved at det ytre laget av pollenkornet inneholder
kjemikalier som reagerer med kjemikalier i den hunnlige delen av
blomsten. Dette gjør at pollenkorn fra samme blomst ikke kan
befrukte hunndelen av denne blomsten, og sikrer at ikke
pollenkornet stammer fra en helt annen art)
- Lukt: Ulike planter signaliserer at her er det mat å få ved å utskille
ulike dufter. Noen lukter eks som råttent kjøtt for da å tiltrekke seg
fluer.
- Farger: Planter signaliserer til ulike pollinatorer ved å ha ulike
farger på blomstene. Planter som har pollinatorer som er nattaktive
har for eksempel ofte ikke noen sterk farge ettersom dette ikke
synes i mørket uansett, det samme gjelder for planter som har
pollinatorer som hovedsakelig bruker luktesans og har dårlig syn.
Planter som har pollinatorer som ikke har god luktesans, men
veldig godt syn (eks kolibri) har klare farger på blomstene og de er
gjerne relativt store. En orkidéfamilie har blader som ligner
hunnlige humler eller veps, og signaliserer til hannlig humler og
veps at her er det mulig å parre seg. Dette er lureri, men blomsten
tiltrekker seg på den måten en pollinator.
Kroppssignaler:
Det har vært kroppssignaler siden menneskets opprinnelse, selv før
språket ble skikkelig utviklet. Derfor er dette viktig for alle å lære fordi de
fleste gir det altfor liten betydning. Mennesker sender ut signaler
konstant, ofte underbevisst andre ganger med vilje. Det er mange måter
å sende ut signaler og vi gjøre det ved bevegelse med kropp, armer,
hender, ansiktet og stemme. Kroppsspråk er da måter å kommunisere
budskap på uten å bruke tale eller skriftspråk. Ulike eksempler som vi
kan tolke er tommel opp betyr som regel at det er bra. Ellers så har vi at
å holde armene i kors ofte tyder på at personen er reservert, og i sosiale
sammenhenger kan ses på som at personen ikke vil snakke med andre.
Som oftest samsvarer kroppsspråket med det verbale du sier, det er
bare å prøve å riste på hodet og si “ja” noe som er overraskende
vanskelig. Det er selvfølgelig mange som kan si en ting med ordene deres og en annen ting med kroppsspråket, men som regel krever det litt
trening. Det er også viktig å tenke på at kroppsspråket kan være ulikt i
forskjellige kulturer. Det innebærer at man bør være litt forsiktig med å
ikke sende ut feil signal.
Post 5
Deltakerne ankommer posten, de får spørsmål og forklaring på
kommunikasjon med ild. Etter hvert får de utdelt en kasse med forskjellig
utstyr, blant annet: 9 volts batteri, stålull, kaningress (eller annet lett
antennelig), steiner egnet til å skape gnister, en bue (pinne med tråd) og
treverk (gjerne tilskåret slik at man kan prøve seg på å lage ild med
friksjon f.eks. med en drill).
Hvis deltakerne får tid kan de prøve flere måter for antenning, men hvis
det tar for lang tid kan man godt gripe inn eller antenne med fyrstikker
eller lighter. Etter å ha fått tent bålet skal man prøve å lage et røyksignal,
da må man ha noe som skaper røyk, f.eks. gress eller barnåler på bålet.
Så dekker man til bålet med f.eks. et brannteppe eller et vått teppe. Man
kan også demonstrere dette med en grill som har lokk.
Til slutt kan man bruke noe litt spennende, som f.eks. kjemikalier som
lager farge, eller en sprayboks med antennelig gass. Som alltid bør
sikkerheten stå i fokus, og man bør vurdere om deltakerne skal
gjennomføre det selv eller bare se på.
Uansett hvilket trinn man befinner seg på bør man ha et
brannslukningsapparat eller tilsvarende. Det kan også være at
deltakerne ønsker/trenger hansker, så det bør man ha liggende.I alle trinn er det også et poeng å forklare faglige innholdsmomenter som
branntrekanten, friksjon, elektrisitet osv.
Noen notater til veileder kan være:
Hvordan kan vi bruke ild til å kommunisere? Nevn noen eksempler som
varder, nødsignal, røyksignal.
Hva må til for antenning?
- Tilstedeværelse av oksygen, noe brennbart stoff og tilstrekkelig
temperatur er delene i branntrekanten. Tilstrekkelig temperatur vil være
avhengig av brennbart stoff.
- Forklare friksjon.I dette tilfellet kan tilstrekkelig temperatur skapes av en
gnist fra friksjon med f.eks. steiner eller friksjon mellom trebiter. Friksjon
kan sies å være “skraping” eller motstand skapt når et objekt glir langs
en flate eller annet objekt. Noen eksempler kan være isbane som lav
friksjon og grus som høy friksjon. Lite motstand krever lite energi for
bevegelse. Høy motstand kan skape mye frigjøring av energi og dermed
temperatur, som vi er ute etter her. Fyrstikker og lightere bruker også
friksjon.
- Batteri med stålull.Stålull leder strøm, er tynn og vi får mye varme
gjennom høy spenning gjennom en tynn ledning.
- Bygging av bål, antenning, røyksignal, varder (vis filmklipp, eller ha
bilder på ark/plansje).
- Sikkerhet, hansker for de som vil, brannslokkingsapparat. https://www.youtube.com/watch?v=Ic_EUtH-JQA https://www.youtube.com/watch?v=sIhnYFRu4ao
- Antenning på tre måter(hvis de bare gjør en); steiner, tre, batteri(9V)
(stålull) eller lighter hvis det tar lang tid.
- Røyksignal, vis hvordan lage en sky. Bruk gress eller barnål. Vått teppe
eller brannteppe. La de velge system eller gi de et. La de sende
beskjeder med systemet. Bruk gjerne grill med lokk.
- Fargesignal med kjemikalier. Forklar litt om fargespekteret, hvordan
frekvens, bølgelengde og energi påvirker farge.
Post 6
Diverse fritidssysler.
eksempel: fotball, beach-pong, kubb, badminton osv.
5. Egnet sted for gjennomføring
I denne camp-modulen bør man være i nærheten av natur. I tillegg ha et åpent nok område for å sende flaggsignaler litt unna hverandre. Man bør også ha lov til å sette opp bål. Man kan varsle lokale myndigheter om nødvendig.
6. Anbefalt aldersgruppe
12-16 år
7. Anbefalt antall deltakere pr leder
Grupper på 4, 1-2 ledere pr post
8. Utstyr og materiell
8.1 Utstyr
8.2 Materiell
Post 1: Lage morseapparat
Planker til å lage apparatene på
Strømledende materialer
Små høyttalere til små kretser (toleranse mellom 4-20 volt)
Frekvensgeneratorer
LEDs
Post 2: Bygge og teste kompass
en vannbøtte fylt med vann,
en spiker eller en nål,
en magnet til å magnetisere spikeren med
en liten bit isopor eller kork som spikeren kan flyte på.
et kart over området, så man kan sjekke kompasset, og kanskje sette det på en praktisk navigasjonsprøve.
Post 3: Fun with Flags
2 flagg
Printe ut noen ark med flaggsignaler
Penn og papir (5 stk A4, 5 stk A3)
Fargestifter
Linjal
Saks
Post 5: Lage bål og signaler med ild/røyk
Stålull, hansker, snor/tråd til bue, lighter/fyrstikker, ved,
kaningress (annet lett antennelig), tilskåret ved/plank egnet for
firksjonstenning, steiner egnet for friksjonstenning, brannteppe, evt. våte
tepper, eller tilsvarende, batteri (9V), natur. Sprayboks med brennbar
gass
brannslukningsapparat evt. presenning/telt/tilsvarende
Post 6: Ventepost
Utstyr til de aktivitetene som er valgt
9. Praktisk informasjon
9.1 Oppmøtetid og -sted
Oppstart kl 10.00
Maks 45 min på hver post
9.2 Hentetid og -sted
Ferdig kl 17.00
9.3 Utstyr for deltakere
9.3.1 Fast utstyr som må være med deltagerne hver dag:
9.3.2 Utstyr for denne modulen:
10. Sikkerhet
10.1 Krav til veiledere
Sørge for brannslokningsapparat og andre forholdsregler ved brann. Må beherske håndtering av elektrisk utstyr.
10.2 Krav til aktiviteten
10.3 Ansvar og forsikring
11. Utviklet av
Studenter ved UIA, herunder: Jan Roger Andersen, Trine Gumpen, Øivind Hugsted, Nikolai H. Kvalsvik, Stian Lindgren, Olav Omlid og Tore Elias Reiten