Etter en lang planleggingsperiode var det forløsende å komme i gang med gjennomføringen, og fra en av de to prosjektlederne Leonie fra FIRST Scandinavia og Kari fra Luftsfartsmuseet fikk vi en fin oppsummering:
Kan ungdommer mellom 12 og 16 år styre et småfly selv? - Ja de kan!
30 heldige deltakere fra Bodø og omegn fikk styre et Saab Safari skolefly - helt selv - men med en erfaren pilot ved sin side. Alle forlot flyet med et stort smil på leppene og sa: Dette skal jeg gjøre igjen!
2.-4. Juli inviterte Norsk Luftfartsmuseum, sammen med FIRST Scandinavia og den amerikanske flyprodusenten Boeing, 30 ungdommer til årets råeste Newton Camp hvor alt rundt flyging sto på programmet.
Målet er å gi ungdom en presentasjon av bredden i luftfartsrelaterte yrker og fritidsaktiviteter. Campen ble kjørt for første gang i år, men planlegges å bli et årlig arrangement.
Deltakerne lærte om aerodynamikk på dag nummer 1: Hvordan flyr et fly og hvilket materiale er best for at flyet skal holde seg lengst mulig i lufta?
Senere på dagen var det på tide å bevege seg opp fra bakken for første gang: Paraglider-, fallskjerm-og modellflyklubben fra Bodø stilte opp frivillig. Deltakerne fikk prøve utstyr, dra opp skjermer og lære om sportene og utstyret som trengs. Litt rufsete vær gjorde at aktivitetene måtte foregå inne i en sportshall. Her fikk deltakerne også prøve og erfare hvor vanskelig det er å holde et modellfly i lufta.
Overnattingen foregikk på Bratt´n Aktivitetspark i Bodø. Her lå vi i lavvo og koste oss med ulike aktiviteter som klatring, drageflyging og volleyball.
***
Dag 2 startet grytidlig og foregikk stort sett på Bodø hovedflystasjonen i regi av luftforsvaret: Her fikk ungdommene planlegge en flytur og måtte tolke været, og vi ble kjent med 331-Skvadronen. I vedlikeholdshangeren til F-16, fikk vi snakket med en F-16 testpilot og alle fikk spørre om alt de lurte på. Endelig fikk deltakerne virkelig fly med Saab Safari, skoleflyene som luftforsvaret bruker i utdanningen av piloter. Etterpå fikk deltakerne en ordentlig turbrief fra Erlend ”Hotdog” Hagen, F-16 pilot og Saab Safari instruktør.
For 30 stolte og storfornøyde deltakere ble dagen avsluttet med grilling og aktiviteter på Bratt´n.
***
Tredje og siste dag fikk alle hvile litt lengre før Bell og Sea King helikoptre fra 339 og 330 Skvadronen sto på programmet: Ungdommene fikk forklart og vist alt rundt helikoptre. Vi fikk klatre på taket av Bell´n og vi fikk demonstrert hvordan mannskapet på Sea Kingen jobber sammen. Mens vi ble briefet muntlig og teoretiske, ble Sea Kingen plutselig innkalt til en nødsituasjon og deltakerne fikk sett med egne øyne hvor travelt det plutselig blir, når man bare har 15 minutter på seg før man må av gårde!
Siste stasjonen den dagen var på Widerøe sitt hovedkontor i Bodø. Her øvde ungdommene seg blant annet på en nødsituasjon i Kabinsimulatoren. Vi fikk lande et fly i cockpitsimulatoren og kikket inn i trafikksentralen.
Campavsluttingen ble høytidelig gjennomført på Norsk Luftfartsmuseum: Rørte foreldrene overvar diplomutdelingen og fikk se bilder og film fra de tre dagene.
Etter campen var alle enige: Dette må absolutt gjentas!
Publisert:
fredag 12. juli 2013